εγκαταλελειμμένοι χώροι, μισοτελειωμένα γιαπιά, στενά χωρίς φωτισμό, ατέλειωτες αλάνες από μπετόν. Εικόνες ανοίκειες, που αποφεύγουμε, αφήνοντάς τες να ωριμάζουν και να παρακμάζουν ακόμη περισσότερο, καλλιεργώντας αμηχανία, φόβο και τελικά διαγραφή από τη μνήμη μας. Τόποι που μας φαίνονται μεγάλοι, κι ας είναι μικροί. Τόποι που δεν έχουν αρχή, ούτε τέλος

noID σημαίνει χωρίς ταυτότητα

Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2011

Δημιουργία ενός αυτοσυντηρούμενου χώρου που λειτουργεί και αλληλεπιδρά ενεργά με τη γύρω περιοχή


Ομάδα Εργασίας: Ειρήνη Κασιούμη, Όλγα Δημολιάτη, Θύμιος Αποστολάκης,
Μιχάλης Αγγελίδης, Νεφέλη Κολιού, Ιωάννα Μπίτου

Με την απομάκρυνση των ΚΤΕΛ η γύρω περιοχή σιγά σιγά αλλάζει και η ταυτότητα της μεταβάλλεται. Η παρακμή των εμπορικών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της μέρας και η ακμή των δραστηριοτήτων διασκέδασης κατά τη διάρκεια της νύχτας είναι χαρακτηριστικό στοιχείο. Το κτίριο των ΚΤΕΛ υπάρχει κενό και ερειπωμένο απωθώντας παρά προσελκύονταςοποιαδήποτε  μορφή δραστηριότητας.

Πρόταση:
Η πρότασή μας στηρίζεται στη δημιουργία ενός χώρου με ποικίλες δραστηριότητες στοχεύοντας στην αναζωογόνηση της περιοχής και μια λύση επιβίωσης στην εποχή της κρίσης.
Το κτίριο μετατρέπεται σε ένα χώρο που φιλοξενεί ανθρώπους που ζουν και δημιουργούν μέσα σε αυτό και συναναστρέφονται με τη γύρω περιοχή. Η υπάρχουσα δομή του κτιρίου μας δίνει τη δυνατότητα να χωρίσουμε τις κύριες λειτουργίες σε επίπεδα. Στο επάνω επίπεδο καθώς και στο ισόγειο ορίζονται οι ιδιωτικοί χώροι. Στο μεσαίο επίπεδο ορίζονται οι δημόσιοι χώροι.






Η πρόταση κινείται σε προγραμματικό – διαγραμματικό επίπεδο, διαφοροποιείται από τις άλλες προτάσεις του εργαστηρίου δίνοντας έμφαση στη διαδικασία του ανοιχτού συμμετοχικού σχεδιασμού. Προτείνονται διαδικασίες ανταλλαγής ιδεών (πλατφόρμες) και κατά συνέπεια συνεχούς ανασχεδιασμού του χώρου. Θετικό σημείο της είναι η αναφορά στο σύγχρονο λόγο της αρχιτεκτονικής και στο ρόλο των αρχιτεκτόνων στη διαμόρφωση της πόλης (πολιτική διάσταση). Η εικονογράφηση της ιδέας είναι περιορισμένη, ωστόσο γίνεται κατανοητή η πιθανή επανάχρηση του επιλεγμένου κτηρίου που στηρίζεται στον καθορισμό περιοχών  ιδιωτικού και δημόσιου.




Πρόκειται για μια προγραμματική πρόταση με πολύ ενδιαφέρον για αυτό και θα έπρεπε να έχει αναπτυχθεί περισσότερο στο επίπεδο του διαγράμματος που σωστά επιλέγεται ως εργαλείο παρουσίασης όπως και το κολάζ που αποδίδει μια ατμόσφαιρα. Σε προγραμματικό επίπεδο βέβαια παραμένει ανεπεξέργαστη και αναπαράγει το δίπολο ιδιωτικό/δημόσιο που είναι ακριβώς αυτό που θα περίμενε κανείς ότι επιδιώκει να επανεξετάσει.  Γενικά, καλή ιδέα, σωστή επιλογή αναπαραστατικών μέσων, ανεπαρκής επεξεργασία προγράμματος.














Η πρόταση διαπραγματεύεται εναλλακτικούς τρόπους κοινωνικής (μικρής κλίμακας) οργάνωσης, θεωρώντας τους χρήστες σαν μια ομάδα ατόμων που συντάσσει δικούς της, εσωτερικούς κανόνες παραγωγής αγαθών και κατανομής οικονομικών πόρων, ενώ παράλληλα  προσπαθεί να συνυπάρξει σε μια μεγαλύτερη συμβατική κοινωνικοοικονομική δομή. 
Η πρόταση παρότι είναι καινοτόμα ως προς το σενάριό της, εξαντλείται σε προγραμματικό επίπεδο και επιχειρεί μια  χωροθετική διευθέτηση λειτουργιών, χωρίς όμως να προβαίνει σε κάποια κύρια αρχιτεκτονική χειρονομία, η οποία να συνιστά το ίχνος των νέων αυτών συνθηκών στο κενό του υπό όψιν κτιρίου-υποδοχέα, δηλαδή του παλιού ΚΤΕΛ.  Εκτός και αν η συνολική πρόταση υποθέτει ότι –μαζί με τις άλλες και- αυτή η διαδικασία, της αρχιτεκτονικής δηλαδή οργάνωσης του χώρου, θα είναι μέλημα της αυτοδιαχειριζόμενης ομάδας κατοίκων και χρηστών του...
Λουκόπουλος Δημήτρης, αρχιτέκτων, διδάσκων ΔΠΘ




Ο αστικός ιστός αλλάζει συνεχώς με αποτέλεσμα περιοχές που έσφυζαν από ζωή να αντιμετωπίζουν προβλήματα εγκατάλειψης. Η μεταφορά το σταθμού των ΚΤΕΛ στην πόλη των Ιωαννίνων δημιούργησε ένα τέτοιο πρόβλημα.

Η πρόταση της ομάδας για την αξιοποίηση του κτιρίου αυτού κινείται σε ουσιαστικό δρόμο. Η δημιουργία ενός χώρου που συνδυάζει διαφορετικές χρήσεις έχει περισσότερες πιθανότητες να επιτύχει στο μέλλον. Ενδιαφέρον στην πρόταση παρουσιάζει η τοποθέτηση δημόσιων και ιδιωτικών χώρων δημιουργώντας ένα πλέγμα μικτών χρήσεων. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου