εγκαταλελειμμένοι χώροι, μισοτελειωμένα γιαπιά, στενά χωρίς φωτισμό, ατέλειωτες αλάνες από μπετόν. Εικόνες ανοίκειες, που αποφεύγουμε, αφήνοντάς τες να ωριμάζουν και να παρακμάζουν ακόμη περισσότερο, καλλιεργώντας αμηχανία, φόβο και τελικά διαγραφή από τη μνήμη μας. Τόποι που μας φαίνονται μεγάλοι, κι ας είναι μικροί. Τόποι που δεν έχουν αρχή, ούτε τέλος

noID σημαίνει χωρίς ταυτότητα

Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2011

BACKSTAGE_OUT


ομάδα εργασίας: Γεκτίδου Σεβαστή, Καπράρας Γεώργιος, Νάνη Δώρα, Οικονομίδου Αντιγόνη, Πρωτοπαπάς Λουκάς


Η περιοχή μελέτης αφορά δύο οικοδομικά τετράγωνα που διαχωρίζονται από την οδό Ανεξαρτησίας, που ανέκαθεν αποτελούσε τον σημαντικότερο εμπορικό άξονα των Ιωαννίνων. Σήμερα, η εικόνα της περιοχής μαρτυρά την μειωμένη εμπορική δραστηριότητα, ενώ τα εγκαταλελειμμένα κτήρια και οι πολλοί ελεύθεροι δημόσιοι ανεκμετάλλευτοι χώροι συμβάλουν σε αυτό το δυσάρεστο σκηνικό.
Η πρότασή μας στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό της περιοχής μελέτης και την ενίσχυση του ήδη εμπορικού της χαρακτήρα. Έτσι, ενοποιούνται ελεύθεροι χώροι αφενός μεν με την κατεδάφιση εγκαταλελειμμένων κτηρίων αλλά και με την αξιοποίηση ακαλύπτων και αδόμητων οικοπέδων ενώ παράλληλα διανοίγονται μπλοκαρισμένες στοές. Προκύπτουν έτσι τρεις χωρικές υποενότητες με άμεση επικοινωνία μεταξύ τους και προστίθενται νέες λειτουργίες στα ήδη υπάρχοντα “κελύφη”. Για παράδειγμα: λειτουργία δημόσιας βιβλιοθήκης με υπαίθριο αναγνωστήριο στο ελεύθερο χώρο του παλιού σταθμού των ΚΤΕΛ, στέγαση φοιτητικών εστιών στο κτήριο του παλιού Οικοτροφείου ενώ στην τρίτη υποενότητα προσδίδονται δυνατότητες αναψυχής. Για τους χώρους αυτούς χρησιμοποιείται ως κοινός θεματικός άξονας στοιχεία της φύσης που εμπλέκονται στους χώρους με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά και με στόχο την προσέλκυση του κοινού σε αυτούς.      







Είναι θετικό το γεγονός ότι η πρόταση αντιμετωπίζει συνολικά το πρόβλημα της περιοχής μελετώντας όλες τις παραμέτρους. Προσπαθεί να δημιουργήσει τις συνθήκες  ώστε να αναπτυχθεί το εμπόριο μέσα από νέες πορείες που οδηγούν σε υπάρχοντα κελύφη με νέες χρήσεις.  

Η τοποθέτηση χρήσεων που αφορούν φοιτητές στον ιστό της περιοχής είναι σωστή. Η δημιουργία της δημόσιας βιβλιοθήκης αλλά και η στέγαση των φοιτητών στο παλιό Οικοτροφείο θα αποτελέσουν σημεία αναφοράς αλλά και ανάπτυξης του εμπορίου και της καθημερινότητας.     

ΜανώληςΟικονόμου, Αθήνα













Τρείς μεγάλες γειτονιές, η κάθε μία με διαφορετικό χαρακτήρα.  Και αυτό που δηλώνει την συνοχή τους είναι η ύπαρξη των ίδιων φυσικών στοιχείων που συντίθενται κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο.  Όμως κάτι τέτοιο δεν γίνεται αντιληπτό στο σχέδιο που παρουσιάζονται και οι τρεις περιοχές ταυτόχρονα. Κάθε μία φαίνεται να έχει τα δικά της χαρακτηριστικά ιδιώματα ως προς την οργάνωση του χώρου.   

Επίσης,  είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς που βρίσκονται οι χώροι που απεικονίζονται στα σκίτσα και στα 3d, εκτός από ένα, της πίσω μεριάς του ΚΤΕΛ. 
Ενδιαφέρουσες σκέψεις που όμως δεν έχει γίνει αρκετή προσπάθεια για να γίνει σαφής ο κοινός τους θεματικός άξονας και πως αυτός ενυπάρχει σε κάθε μία από τις τρείς υποενότητες.
Καλά τα 3d, σωστά  τα σκίτσα αλλά λίγο αδύναμα, όχι πολύ κατατοπιστική η πινακίδα ως προς τη θέση των απεικονίσεων στην υπό μελέτη περιοχή.
Δημήτρης Λουκόπουλος, αρχιτέκτων, διδάσκων ΔΠΘ






Ο συνολικός ανασχεδιασμός των δύο οικοδομικών τετραγώνων ξεδιπλώνεται με σαφήνεια και επιχειρεί να  ανατρέψει την κλειστότητά τους δημιουργώντας παράλληλα περιβάλλοντα μικρής κλίμακας με καθορισμένες χρήσεις. Το πρόγραμμα της πρότασης απαντά στις ανάγκες της περιοχής με πειστικό τρόπο. Είναι θετική η δημιουργία ροών κίνησης, η ανεμπόδιστη κατά το δυνατόν διαμπερών διελεύσεων καθώς και η ανάδειξη των στοών ως ένα σημαντικό μέρος τους. Ενδιαφέρον έχει επίσης η διαμόρφωση του εδάφους εκτός της υδάτινης χάραξης. Τα αναπαραστατικά μέσα αν και σχετικά περιορισμένα καταφέρνουν να αποδώσουν ικανοποιητικά το ύφος των προτεινόμενων χώρων.






Καλή προσέγγιση, δεν εμφανίζονται βέβαια κάπου τα κενά κελύφη που αποτελούν τον πυρήνα για την ανάπτυξη των υπαίθριων διαμορφώσεων στο εσωτερικό των ΟΤ. Για αυτό το λόγο και η επιλογή των στοιχείων της φύσης φαίνεται αυθαίρετη και δεν συσχετίζεται με την επιδιωκόμενη ποιότητα  και την ατμόσφαιρα των χώρων που δημιουργούνται. Τα φωτορεαλιστικά ανεκτά, τα σκίτσα αναπαράγουν με τυποποιημένο τρόπο και δεν αποδίδουν κάποια ιδιαίτερη ποιότητα των υλικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου